U bent hier

Tips voor een warm onthaal

Hoe zorg je ervoor zorgen dat je nieuwe medewerker zich welkom voelt in je bedrijf? Deze 5 eenvoudige tips doen wonderen.

Licht je medewerkers vooraf in

Vertel je medewerkers vooraf dat ze een nieuwe collega krijgen. Leg uit wat zijn job precies inhoudt en wat zijn positie is binnen je bedrijf.

Vraag hen of ze de eerste middag met hem willen gaan lunchen. Niks zo eenzaam als alleen met de brooddoos achterblijven terwijl iedereen weg is.

Regel alle praktische zaken

Zorg ervoor dat alle praktische zaken in orde zijn op de dag dat je medewerker bij je aan de slag gaat. Regel bijvoorbeeld: 

  • Een bureau met kantoorbenodigdheden, zoals schrijfgerei en post-its.
  • Een aangesloten telefoon, pc met internetaansluiting en een actief e-mailadres. 
  • Toegangsbadges, inlogcodes of sleutels.
  • Arbeidskledij en een kast in de kleedkamer.

Zo kom je professioneel over en maak je een goede indruk. 

Zorg voor een aanspreekpunt

Duid iemand aan die het aanspreekpunt wordt van de nieuwe medewerker. Hij maakt zich de hele dag vrij om hem door zijn eerste werkdag te loodsen en neemt hem de dagen en weken erna onder zijn hoede.

Kies iemand die goed kan luisteren en coachen, en vaak aanwezig is.

Plan een rondleiding

Leid je nieuwe medewerker rond in je bedrijf. Ga bijvoorbeeld langs bij de boekhouding, personeelsdienst en de ICT-afdeling. 

Vertel de verantwoordelijke van elke afdeling dat je langskomt en vraag hen om belangrijke info klaar te houden.

Ga over tot actie

Zorg ervoor dat je nieuwe medewerker zo snel mogelijk aan de slag kan.

  • Geef hem meteen een eerste opdracht.
  • Nodig hem uit voor belangrijke vergaderingen.
  • Plan ontmoetingen met alle sleutelfiguren die belangrijk zijn voor zijn job.
  • Doe je opleidingsplan uit de doeken en schrijf hem in voor de nodige opleidingen.

Ook interessant

Wil je ondersteuning bij het inwerken van je nieuwe medewerker? Een jobcoach begeleidt hem gratis op de werkvloer.

Een anderstalige medewerker aangeworven? Gebruik klare taal als je hem uitleg geeft. Zorg ook voor een heldere onthaalbrochure en instructiekaarten met afbeeldingen. Ontdek meer tips om je anderstalige medewerker goed te onthalen op diversiteitspraktijk.be.

 
 

"Bedrijven die niet investeren in een goed onthaal, zijn dom. Als de eerste indruk tegenvalt, krijgt de nieuwkomer een negatief gevoel dat lang kan blijven hangen. Dat is zonde. Het is zo al moeilijk genoeg om medewerkers te motiveren."

Stefaan, manager bij een Japanse multinational.