U bent hier

Tegemoetkoming in de kosten van een arbeidspostaanpassing

Moet je de werkplek van je medewerker aanpassen omwille van zijn arbeidsbeperking? Dan kom je in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten van een arbeidspostaanpassing. We leggen uit wie, wat en hoe.

'Tegemoetkoming in de kosten van een arbeidspostaanpassing' is een ondersteunende maatregel voor wie een medewerker met een arbeidsbeperking tewerkstelt. 

Wat houdt deze ondersteunende maatregel in en wanneer kom ik in aanmerking? 

We betalen je aankoop- en installatiekosten terug als je omwille van de arbeidsbeperking van je medewerker aanpassingen doet aan zijn arbeidspost (= alles in het bedrijf dat niet verplaatst kan worden).

Bijvoorbeeld: een lichtsignaal installeren op een machine die enkel geluidssignalen geeft, een verplaatsbaar hellend vlak voor een rolstoelgebruiker, aangepast sanitair, een traplift...

Koop je een aangepast model van materiaal dat je sowieso voorziet in je bedrijf, dan betalen we enkel het verschil in prijs tussen het aangepaste model en het standaardmodel. Moet een deur voor je medewerker bijvoorbeeld geautomatiseerd worden, dan betalen we enkel de kost van de automatisatie en niet de kost van de deur. 

Om een tegemoetkoming in de kosten van een arbeidspostaanpassing te kunnen krijgen, moet je medewerker recht hebben op deze tegemoetkoming. Lees meer over de voorwaarden.

Opgelet

  • De aanpassing mag niet beschikbaar zijn in je bedrijf, niet courant zijn in de beroepstak van je medewerker en moet noodzakelijk zijn voor je medewerker om z'n werk beter uit te voeren. Als de aanpassing er is, moet hij voorrang krijgen bij het gebruik ervan.
  • Je mag er geen andere tegemoetkoming voor krijgen en de noodzakelijkheid, gebruiksfrequentie, werkzaamheid en doelmatigheid van de aanpassing moeten in verhouding staan met de kosten ervan.
  • Het mag niet gaan over een aanpassing die je sowieso moet voorzien op basis van de wet rond preventie en welzijn op het werk.
  • Als je de aanpassing aanvraagt, moet je ons de kans geven om je werkplek te komen bekijken en in te schatten of de aanpassing echt noodzakelijk is.
  • Je mag de tegemoetkoming niet inbrengen als bedrijfslast bij de belastingaangifte.

Interesse? Vraag deze ondersteunende maatregel aan.

Heeft je medewerker het recht gekregen op een tegemoetkoming in de kosten van een arbeidspostaanpassing of het recht aangevraagd en beantwoord je aan de nodige voorwaarden?

Vraag de tegemoetkoming aan. Bel hiervoor naar ons gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur) of regel het zelf.

Je mag de aanpassing pas doen als je de tegemoetkoming aangevraagd hebt en bericht kreeg dat je aanvraag goedgekeurd werd. Werd je aanvraag goedgekeurd, dan moet je de aanpassing binnen het jaar doen. Heb je de aanpassing gedaan, dan moet je ons binnen de 6 maanden de facturen en betaalbewijzen bezorgen.

Wil je meer info over deze ondersteunende maatregel?

Contacteer een expert arbeidsbeperking.