U bent hier

Advies LDE aanvragen

1. Voor kandidaat medewerker

Je kan als werkgever ook zelf een kandidaat aanbrengen voor een vacature. In dat geval zijn 2 situaties mogelijk: de werkzoekende heeft nog geen advies LDE van VDAB gekregen of de werkzoekende heeft wel al een advies LDE gekregen.

Hieronder beschrijven we de procedure wanneer de werkzoekende nog geen advies LDE heeft.

Hoe verloopt dit?

  1. Een vacature wordt door de werkgever gepubliceerd in de deeldatabank(Mijn VDAB) en wordt passief gezet door VDAB zodat er geen andere werkzoekenden worden toegeleid.
  2. De werkgever meldt zijn kandidaat aan bij de vacatureconsulent om een ticket lokale diensteneconomie aan te vragen. De werkgever bezorgt aan de vacatureconsulent volgende documenten:
    • een grondig ingevuld aanmeldingsformulier - liefst niet met de hand maar elektronisch ingevuld
      OPGELET: de laatste pagina van dit aanmeldingsformulier is een privacyverklaring waarmee de werknemer toelating geeft aan VDAB om relevante info op te vragen bij partners. Laat de werknemer dit grondig lezen,  invullen en ondertekenen.
    • een door de kandidaat werknemer getekend aanvraagformulier tot advies LDE
    • alle relevante verslagen of attesten - indien de werknemer in medische begeleiding is bij een arts-specialist kan u dit document gebruiken om informatie op te vragen.

De vacatureconsulent bezorgt deze documenten aan de bevoegde dienst van VDAB. De vacatureconsulent zal je informeren als de dienst een advies heeft geformuleerd. Je hoeft zelf geen contact op te nemen met deze dienst van VDAB.

OPGELET: enkel wanneer de vacatureconsulent aangeeft dat er geen andere geschikte kandidaten zijn voor deze vacature, zal deze vraag prioritair behandeld worden. In alle andere gevallen komt het dossier in de gewone flow van behandeling en kan het meerdere weken duren vooraleer VDAB een advies formuleert.