U bent hier

Wat zijn mijn plichten als werkzoekende als ik 60-plus ben of een bedrijfstoeslag ontvang?

man met laptop
© Shutterstock

Ben je ingeschreven bij VDAB als werkzoekende en ben je 60-plus of ontvang je een bedrijfstoeslag (brugpensioen)?

We zetten je plichten op een rijtje en leggen uit hoe we nagaan of je je aan je plichten houdt. 

1. Ik laat me begeleiden door VDAB

Een van onze bemiddelaars neemt binnen de 2 weken nadat je je inschreef contact met je op om je te begeleiden.

  • Je bemiddelaar bekijkt wat je nodig hebt om terug aan de slag te gaan en stelt acties voor die aangepast zijn aan je competenties, ervaring en fysieke en mentale mogelijkheden. 

  • Tijdens deze begeleiding zal je bemiddelaar je een vacature of opleiding aanbieden die volgens hem bij jou past. Biedt hij je een passende vacature of opleiding aan, dan verwachten we dat je solliciteert naar deze vacature of de opleiding volgt.

  • ​Je bemiddelaar kan een afspraak met je maken voor een gesprek.

    • Je bemiddelaar stuurt deze afspraak per brief naar het verblijfsadres dat je ingaf in Mijn loopbaan. Gaf je geen verblijfsadres in, dan stuurt de bemiddelaar het naar je officieel adres.  Verhuis je? Check dan in Mijn loopbaan of je verblijfsadres nog altijd klopt. Indien niet, pas het zelf aan in Mijn loopbaan of bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).

    • Je bemiddelaar stuurt ook een mail naar het e-mailadres dat je ingaf in Mijn Loopbaan.  Klopt het mailadres niet meer dat je ingaf? Dan kan je dit zelf wijzigen in Mijn loopbaan of bellen naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).

    • Je bent verplicht om in te gaan op deze afspraak.

    • Kan je niet aanwezig zijn op het gesprek?

      • Dan moet je dit op voorhand melden aan je bemiddelaar. Zo kunnen jullie een nieuwe afspraak maken.

      • Daarnaast moet je ten laatste de derde werkdag na de geplande afspraak een bewijs van de reden van je afwezigheid bezorgen aan je bemiddelaar.

2. Ik ben bereikbaar via mail en lees de mails die ik van VDAB ontvang

We sturen berichten naar het mailadres dat je ingaf in Mijn loopbaan. We verwachten dat je deze berichten leest en doet wat erin staat. 
  • Krijg je geen berichten van ons? Check je spam.
  • Wil je je mailadres wijzigen? Wijzig dit zelf in Mijn loopbaan of bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).

3. Ik ben bereikbaar via de post en lees de brieven die ik van VDAB ontvang

We kunnen je ook brieven versturen. We versturen deze brieven naar het verblijfsadres dat je ingaf in Mijn loopbaan.

  • Verhuis je? Check dan in Mijn loopbaan of je verblijfsadres nog altijd klopt.
  • Indien niet, pas het zelf aan in Mijn loopbaan of bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).
     

Hoe gaan we na of je je aan je plichten houdt?

Oordeelt je bemiddelaar dat je niet op een positieve manier meewerkt? Dan kan hij je dossier doorsturen naar de Controledienst van VDAB. De Controledienst nodigt je uit voor een verhoor en beslist of je een sanctie krijgt of niet. Tijdens dit verhoor kan je je laten bijstaan door een advocaat of vakbondsafgevaardigde. Lees meer over wat en hoe.