U bent hier

Bedrijfleider Tim aan het woord

Wat is dat toch met de start van het nieuwe jaar? Hebben we echt een nieuw jaartal nodig om elkaar iets positiefs toe te wensen? Waarom sturen we dat kaartje met leuke vibes niet gewoon doorheen het jaar?

Zijn goede voornemens enkel mogelijk als er ook letterlijk met een blanco blad wordt gestart? Dat sportplan heeft volgens mijn gezond verstand veel meer kans tot slagen als de temperatuur iets aangenamer wordt. Of niet?

Hetzelfde met het bedrijfsleven. Evaluatie- en nieuwjaarsgesprekken staan de komende weken overal in de agenda's. Maar weten we echt nog wel wat er doorheen het jaar is gebeurd? Of gaan we enkel af op de resultaten, de cijfers?

Het mooiste doelpunt aller tijden van de Rode Duivels komt op naam van Chadli, maar weten we -nog niet eens zo lang na datum- ook wie de aangevers waren? Misschien kwam de belangrijkste assist wel van Lukaku? Om maar te zeggen: er gebeurt veel meer dan enkel de resultaten die worden neergezet.

Feedback geven, evaluaties maken, het is en blijft een lastig verhaal. In de branche van de dienstencheques hameren we erop dat onze klanten genoeg feedback moeten geven aan hun trouwe thuishulp.

We merken dat de positieve commentaren, attenties en dankbriefjes meer en meer ingeburgerd geraken. Dat maakt ons en onze collega's blij.

De minder goede kritiek blijkt lastiger. De klanten hebben schrik voor de reactie van de thuishulp of verwoorden het juist zo streng mogelijk zodat de boodschap zeker zou aankomen. Maar dat heeft vaak het tegenovergestelde effect. En zo blijft het meer dan eens mank lopen. Ofwel wordt de informatie niet gegeven ofwel verkeerd. Er is nog werk aan de winkel. 

Dat is jammer, omdat de meeste mensen echt wel deugen (dankjewel Rutger Bregman) en met alle input graag aan de slag willen.

In ieder geval is de timing cruciaal. Als er je iets opvalt, of dat nu goed of minder goed is, dan hoef je echt niet te wachten op het nieuwe jaar. Beide partijen zijn de info tegen dan vermoedelijk al vergeten. Directheid! Alertheid!

Ik geloof oprecht dat de meeste leidinggevenden het goed voor hebben met hun collega's. Maar vaak loopt het mis met hun eigen timemanagement. Veel managers hebben zelf een overvolle to-dolijst, los van hun coachingopdracht. Dit deel van hun takenpakket staat dan ook niet altijd bovenaan hun lijstje. Ze verdienen hiervoor krediet.

Trouwens, in de ideale werkomgeving geven ook collega's en niet enkel leidinggevenden elkaar nuttige info over hun functioneren.

Ik zal toch maar toegeven aan de druk van de goede voornemens: het jaar 2021 wordt het jaar van veel feedback. Bij klanten, collega's, leidinggevenden, overal. En bij voorkeur… niet vanachter een mondmasker!

Gepubliceerd in