U bent hier

Recht op werkloosheidsuitkering: veelgestelde vragen

Wil je een werkloosheidsuitkering aanvragen en woon je in Vlaanderen? Dan is het belangrijk om je zo snel mogelijk in te schrijven bij VDAB als werkzoekende. 

Veelgestelde vragen over je inschrijving als werkzoekende

Klap alles open
Wanneer moet ik me inschrijven bij VDAB?
  • Heb je je ontslag gekregen en woon je in Vlaanderen? Dan moet je je binnen de 8 dagen na de beëindiging van je contract (= datum op je C4) inschrijven bij VDAB als werkzoekende om onmiddellijk een werkloosheidsuitkering te krijgen. Je kan je ook al eerder inschrijven bij VDAB: namelijk tijdens de 4 weken vóór de beëindiging van je contract. Geef in dit geval bij je inschrijving de datum op waarop je contract beëindigd wordt. 
  • Woon je niet in Vlaanderen en wil je een werkloosheidsuitkering krijgen? Dan moet je je inschrijven bij:
    • ACTIRIS als je in Brussel woont
    • Le FOREM als je in Wallonië woont
    • ADG als je in de Duitstalige gemeenschap woont
Moet ik me inschrijven bij VDAB als ik werkloos word, maar geen werkloosheidsuitkering wil ontvangen?

Nee. Als je geen werkloosheidsuitkering wil ontvangen, hoef je je niet in te schrijven bij VDAB als werkzoekende. 

Wat je wel moet doen, is zo snel mogelijk contact opnemen met je uitbetalingsinstelling. Door je aan te melden bij je uitbetalingsinstelling, maak je je kenbaar als 'werkloze' en behoud je je recht op de verzekeringen die in de Sociale Zekerheid vervat zitten (bijvoorbeeld ziekteverzekering). 

Er zijn 4 uitbetalingsinstellingen waar je terecht kan:

  • Drie vakbonden: de liberale vakbond ACLVB, de christelijke vakbond ACV, en de socialistische vakbond ABVV. Je moet lidgeld betalen om je aan te sluiten bij een vakbond en te genieten van de dienstverlening.
  • De Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW): als je niet aangesloten bent bij een vakbond. De dienstverlening is gratis.
Hoe kan ik me inschrijven bij VDAB?

Je kan je op twee manieren inschrijven als werkzoekende.

  • Je kan je online inschrijven via Mijn loopbaan.
    • Heb je nog geen account voor Mijn loopbaan? 
      • Maak een account aan voor Mijn loopbaan. Terwijl je dit doet, krijg je de mogelijkheid om aan te vinken dat je je wil inschrijven als werkzoekende. Vink je dit aan en vul je de nodige gegevens in, dan ben je ingeschreven als werkzoekende. Tips:
        • Kies bij 'Je werksituatie' voor 'Ik ben uitkeringsgerechtigd werkzoekende'.
        • Geef nauwgezet je kennis, vaardigheden en wensen. Anders loop je de kans dat VDAB vacatures naar je doorstuurt die niet aansluiten bij je profiel.
      • Na je inschrijving krijg je een bericht in Mijn loopbaan met je inschrijvingsbewijs (het kan wel even duren voor dit bericht verschijnt). Je kan dit inschrijvingsbewijs printen of het via de post laten opsturen.
    • Heb je al een account voor Mijn loopbaan? 
      • Log in op Mijn loopbaan. Klik onderaan de startpagina van Mijn loopbaan op de link 'Profiel & gewenste jobs' en wijzig je werksituatie. Kies voor: 'Ik ben uitkeringsgerechtigd werkzoekende'.
      • Vervolgens krijg je een bericht in Mijn loopbaan met je inschrijvingsbewijs (het kan wel even duren voor dit bericht verschijnt). Je kan dit inschrijvingsbewijs printen of het via de post laten opsturen.
  • Je kan je ook telefonisch inschrijven via het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur). De bemiddelaar mailt nadien je inschrijvingsbewijs of stuurt het op via de post.
Wat moet ik doen nadat ik me ingeschreven heb als werkzoekende?

Heb je je ingeschreven als werkzoekende bij VDAB? Dan is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk werk vindt.

In Mijn Loopbaan krijg je een heleboel tips en opdrachten die je helpen in je zoektocht naar werk. Deze opdrachten zijn verplicht en je hebt een maand om ze af te werken.

Ben je na die maand nog steeds op zoek naar werk, dan vragen we je om ons te bellen op een moment dat past voor jou.

Tijdens het telefoongesprek bespreken we je opdrachten. Daarnaast bekijken we hoe je zoektocht naar werk loopt en of je persoonlijke begeleiding nodig hebt.

Welke rechten en plichten heb ik als ik ingeschreven ben als werkzoekende? 
Wat moet ik doen als ik ziek ben of vakantie neem?

Ben je langer dan 28 dagen onbeschikbaar voor de arbeidsmarkt omdat je ziek bent of vakantie neemt? Dan moet je zodra je weer beschikbaar bent:

  • je opnieuw inschrijven bij VDAB als werkzoekende. Je kan dit doen binnen de vier weken vóór je opnieuw beschikbaar bent of binnen de acht dagen erna, en
  • naar je uitbetalingsinstelling stappen om opnieuw een werkloosheidsuitkering aan te vragen.
Wat als ik mijn inschrijvingsbewijs verloren ben?

Geen nood. Je kan een duplicaat krijgen via Mijn loopbaan.

  • Log in op Mijn loopbaan en klik op de startpagina op 'Bekijk je inschrijvingsbewijs'. Deze link blijft zichtbaar zolang je ingeschreven bent.
  • Je kan ook bellen naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur). De bemiddelaar mailt dan je inschrijvingsbewijs of stuurt het op via de post.
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen die ik ingaf tijdens mijn inschrijving?

Je kan ze zelf aanpassen in Mijn loopbaan of bellen naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).

Moet ik me uitschrijven als ik werk gevonden heb? 

Heb je een job gevonden? Dan hoef je je niet uit te schrijven bij VDAB als werkzoekende. We schrijven je automatisch uit bij de start van je job.

Vind je een interimjob? Dan schrijven we je pas na 28 dagen uit.

Opgelet: word je weer werkloos? Dan moet je:

  • je opnieuw inschrijven bij VDAB als werkzoekende. Je kan dit doen binnen de 4 weken vóór je contract afloopt of binnen de 8 dagen erna, en
  • naar je uitbetalingsinstelling stappen om opnieuw een werkloosheidsuitkering aan te vragen.

 
Veelgestelde vragen over je werkloosheidsuitkering

Klap alles open
Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering als ik zelf ontslag neem?

Of je recht hebt op een werkloosheidsuitkering als je zelf ontslag neemt, hangt af van verschillende factoren en van je individuele situatie. We geven enkele algemene regels.

 

Hoe vraag ik een werkloosheidsuitkering aan?
  • Stap zo snel mogelijk naar je uitbetalingsinstelling, ook al heb je nog niet alle vereiste documenten (zoals je C4). Je doet dit best zodra je je ontslag krijgt en ten laatste op de dag dat je contract afloopt (= datum op je C4). 
  • Op die manier kan je uitbetalingsinstelling tijdig je werkloosheidsuitkering aanvragen zodat je inkomen niet onderbroken wordt. Je ontvangt dan al vanaf de eerste dag van je werkloosheid een uitkering. Stopt je contract bijvoorbeeld op 30-11 (= datum op je C4), dan ontvang je vanaf 1-12 een uitkering. 
  • Er zijn vier uitbetalingsinstellingen:
    • Drie vakbonden: de liberale vakbond ACLVB, de christelijke vakbond ACV, en de socialistische vakbond ABVV. Je moet lidgeld betalen om je aan te sluiten bij een vakbond en van de dienstverlening te genieten.
    • De Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW): als je niet aangesloten bent bij een vakbond. De dienstverlening is gratis.
Wat neem ik best mee naar mijn uitbetalingsinstelling?
  • Je ontslagdocument C4. Heb je dit nog niet? Vraag je werkgever er expliciet naar. Helpt dit niet, overleg dan met je uitbetalingsinstelling wat je best doet.
  • Het C6-formulier dat je van je ziekenfonds kreeg als je arbeidsongeschikt bent.
  • Je inschrijvingsbewijs als je al ingeschreven bent bij VDAB.
    • Ben je nog niet ingeschreven bij VDAB? Dan moet je dit doen binnen de acht dagen nadat je contract afloopt (= datum op je C4). Je kan je online inschrijven via Mijn loopbaan of telefonisch op het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur). Meer info over inschrijving na ontslag.
    • Ben je je inschrijvingsbewijs verloren? Geen nood. Je kan een duplicaat printen. Log hiervoor in op Mijn loopbaan en klik onderaan de startpagina op 'Print je inschrijvingsbewijs'. Deze link blijft zichtbaar zolang je ingeschreven bent. Je kan ook bellen naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur). De consulent mailt je dan je inschrijvingsbewijs of stuurt het op via de post.
Wat doet mijn uitbetalingsinstelling concreet?
  • Je uitbetalingsinstelling:
    • geeft je info,
    • checkt of je outplacement moet of mag volgen,
    • bezorgt je de nodige documenten, zoals een controlekaart, en
    • stelt een uitkeringsaanvraagdossier op en bezorgt het aan RVA. Je hoeft dus zelf geen contact op te nemen met RVA.
  • RVA beslist binnen een maand of je al dan niet recht hebt op een uitkering.
  • Je uitbetalingsinstelling brengt je op de hoogte van de beslissing en betaalt je uitkering als je er recht op hebt. 
  • Meer info over de behandeling van je dossier vind je op rva.be.
Waar vind ik meer info over mijn werkloosheidsuitkering?

Op rva.be vind je meer info in verband met je werkloosheidsuitkering en werkloosheid. Bijvoorbeeld:

 

Ook interessant