U bent hier

Overal lichtjes

Vier euro en twee minuten werk. Zo maakte ik van een vervolgafspraakje ooit een onvergetelijke date. Niet dat ik verdacht kan worden van een overdosis romantiek in mijn lijf, maar toch. Een zak met 50 theelichten, een doosje lucifers en een beetje tijd om alle lichtjes aan te steken. Meer was er niet nodig. Een verraste blik, een enthousiaste kus en ik vermoed dat ze zich zoveel jaren later die theelichtjes van 4 euro nog wel herinnert.

Zo maak je van iets gewoon, iets meer. Iets onvergetelijk of toch minstens iets met een goed gevoel. Het kost vaak niet veel moeite. Het kost niet zoveel geld. Ik vind het een gouden regel in beleid voeren. Met details maak je het verschil, maar je moet je engageren om een beetje moeite te doen en een beetje budget te besteden. En je moet ook een beetje durven. Misschien vond ze die theelichtjes wel wat ‘over the top’ of klef. Maar niet geschoten is altijd mis. En in de meeste gevallen draait het positief uit. Gewoon al omdat je laat zien dat je moeite doet. Moeite doen voor collega’s, klanten, leveranciers… Dat voelen ze! Denken we daar altijd aan in onze vergaderlokalen? Wij in ons dienstencheque-bedrijfje wel.

We sturen al onze collega’s elk jaar een verjaardagskaart. En we vergeten ook de verjaardag van hun indiensttreding niet. Oh ja, en de 700ste collega vieren we door ze alle 700 een pakketje zonnebloemen te sturen. Op het personeelsfeest was dat fotohokje toch de meerwaarde. Een handgeschreven kaartje met persoonlijke tekst bij de dag van de thuishulp. Onder elk mailtje met een vraag ‘alvast dankjewel’ schrijven. Details! Ik kan ze blijven opsommen. Iets heel gewoon proberen buitengewoon te doen. Zo kan je je onderscheiden van de rest.

Natuurlijk helpen die details niet als de fundamenten er niet staan, als de budgetten en de procedures niet kloppen. Je kan een mooie poster tegen de muur hangen om de barsten erin te verbergen, maar de poster zal het instorten niet beletten. Een gans jaar je medewerkers links laten liggen en hen dan in je nieuwjaarstoespraak uitgebreid bedanken, is een doekje voor het bloeden. Daar kan zelfs een gastoptreden van Clouseau niets aan veranderen. Je kan kiezen om enkel die 700ste medewerker een bosje bloemen te geven omdat dat goedkoper is. Maar door ze allemaal in de bloemetjes te zetten, bereik je een pak meer.

Liefde is een werkwoord, en dat is ondernemen ook. Elke dag keihard je best doen om geen barsten in de muur te krijgen. En eens die muren er staan, is het tijd voor posters, voor theelichtjes, voor bloemen… Zo krijg je een bloeiende onderneming, waar het aangenaam vertoeven is. In vakjargon heet dat ‘ mensgericht ondernemen’. Ik weet niet of je het kan leren. Het is niet zoiets als spreadsheets en debet/credit. In mensgericht ondernemen moet je de Excel-bestandjes soms even durven vergeten. Buikgevoel, empathie, laat je hart spreken.

Mensgericht ondernemen leer je niet uit een boek, laat staan uit een blog. Maar als je op elke vergadertafel een aantal theelichtjes zet, blijft het je misschien wel herinneren aan de tips uit deze blog.