U bent hier

Dag van de thuishulp

Vrijdag 19 juni vieren we de ‘Dag van de thuishulp’. De inzet van meer dan 100.000 thuishelpers wordt dan extra in de kijker gezet. Ook in ons dienstenchequebedrijf zijn we al een ganse week in de weer met honderden boeketjes en handgeschreven kaartjes met een persoonlijke boodschap. Omdat we onze collega’s oprecht waarderen en graag zien.

In ons organigram staan de thuishelpers letterlijk en figuurlijk bovenaan. Wij vieren elke dag ‘Dag van de thuishulp’. Een hartelijke begroeting, écht tijd maken voor een babbel, een luisterend oor, een onverwacht compliment… Wij geloven dat dat het verschil maakt tussen het ene dienstenchequebedrijf en het andere. Dat dat de job net iets leuker maakt. En dat dat ook onze klanten meer tevreden maakt, want zij krijgen een gemotiveerde kracht.

Ook onze klanten proberen wij op deze Dag van de thuishulp -én tijdens de rest van het jaar- te motiveren om hun thuishulp graag te zien. Een vriendelijk woord, een briefje met een compliment, een smsje met een grote ‘smiley’, een praline bij de koffie, het mag zelfs een ‘vind ik leuk’ zijn. De vorm doet er niet toe. Het gaat om de boodschap. Wedden dat de kasten volgende keer net iets meer blinken?

Maar, dan komen de verhalen van klanten over thuishelpers die het minder nauw nemen met de job. De werkuren niet respecteren, vaak afwezig zijn om onduidelijke redenen, profiteren van de geboden pauzes tot zelfs nog ergere dingen toe. Ik geef toe, die verhalen zijn waar. Het gaat gelukkig om een zeer kleine minderheid, maar jammer genoeg zijn dit de verhalen die het snelste de ronde doen en de positieve verhalen overschaduwen. Een erg spijtige zaak.

Voor die kleine groep ‘stielbedervers’ heb ik maar één boodschap: jullie verdienen de complimenten en de aanmoedigingen niet. Jullie verdienen de ‘eretitel’ van thuishulp niet. Jullie kleine groep zorgt ervoor dat de grote groep van geweldig straffe madammen en meneren te weinig complimenten en appreciatie krijgt. Jullie zorgen ervoor dat de sector niet zo’n positief imago heeft. Jullie horen niet thuis in deze nuttige en mooie sector. Misschien is een andere job meer op jullie maat gemaakt?

Een goede thuishulp heeft een hart voor zijn klanten en zijn bedrijf, en werkt keihard. Daarom zijn het deze week bij ons dus hotdogs, cupcakes, bloemetjes en volgend jaar zelfs een gans weekend op stap met onze 700 medewerkers en hun gezinnen. Want wij zijn absoluut niet verzuurd en wij voeren een beleid op maat van onze top-ploeg thuishelpers. Wij blijven aan de weg timmeren om de anderen te overtuigen, te motiveren en mee te nemen in ons verhaal. Een toffe en succesvolle job maken we immers samen.

Heel het jaar door, maar zeker deze week, schreeuw ik het van de daken: onze thuishelpers zijn geweldig! Heel de wereld mag het weten. Laat jij het je thuishulp ook weten? We zien ze graag en doen er alles aan om ze zo goed mogelijk in de watten te leggen. Omdat ze dat verdienen. Vandaag, morgen en alle dagen daarna. Punt uit!